2024-05-27 10:07:39

RADIONICA „VEPAR“

Ovih smo dana bili svjedoci koliko razorna može biti snaga prirode. Olujni vjetar i velike količine oborina u kratkom vremenskom razdoblju uzrokovale su poplave, uništavanje imovine, a nažalost i ljudske žrtve. Ovakve ekstremne vremenske prilike vezane su uz klimatske promjene, a znanstvenici procjenjuju da će u budućnosti biti sve češće i destruktivnije.

Poplave i plavljenja prirodni su procesi, prirodna stanja rijeka u proljeće i jesen (sada, nažalost, i ljeti), jer sve rijeke (posebno nizinske) prirodno plave prostrano područje kroz koje teku. Međutim, uslijed razvoja poljoprivrede, urbanizacije, prometa i vodnoga gospodarstva, poplavne nizine mnogih rijeka danas su u potpunosti nestale ili su vrlo smanjene, što nažalost doprinosi nastanku šteta od poplava.

Poplave se teško mogu u potpunosti izbjeći, međutim možemo se (i trebamo) prilagođavati novonastalim hidrološkim prilikama i klimatskim uvjetima. Priroda nam u tome može biti i saveznik! Prirodna retencijska područja poput Lonjskog polja ili Kopačkog rita omogućuju da priroda za čovjeka odradi važan dio posla u borbi protiv poplava, kroz prihvaćanje i zadržavanje velike količine poplavnih voda. Stoga je takva poplavna područja uz rijeke, gdje god je to moguće, nužno zadržati i očuvati u neizgrađenom obliku, dok se vodozaštitnim građevinama istovremeno moraju štititi područja na kojima je direktno ugrožena imovina čovjeka.

Stoga smo u našoj školi s radošću sudjelovali u radionici i ugostili predavače iz Hrvatskih voda.

Učenici četvrtih razreda sudjelovali su u zajedničkoj provedbi aktivnosti u okviru „Projekta unapređenja negrađevinskih mjera upravljanja rizicima od poplava u Republici Hrvatskoj“- VEPAR.

Projekt ima za cilj unaprijediti upravljanje rizicima i postići smanjenje rizika od poplava na području, uz druge pozitivne rezultate vezane za unapređenje u praćenju, analizama iznalaženju optimalnih rješenja za integralno i održivo upravljanje vodama i vodnim okolišem.

Jedna od aktivnosti u okviru projekta VEPAR je edukacija i informiranje javnosti koje će se provoditi kroz edukativne radionice za djecu i građanstvo na području 34 sliva (34 jedinice lokalne samouprave).

Naši učenici su sudjelovali u radionici „ Da nas rijeke ne POPLAVE, smanjimo rizik od POPLAVE“. Moderator radionice bio je Igor Šišara. Radionicu je vodila Marija Vizer iz Hrvatskih voda.

Radionica se sastojala od: pozdravnog govora i predstavljanja teme i cilja radionice, predstavljanja edukativne slikovnice „Da nas rijeke ne POPLAVE, smanjimo rizik od POPLAVE“ autorice i predavačice Marije Vizer, prikaza pokazne vježbe na maketi  te igranja društvene igre.

Na završetku igranja igre, proglašena je pobjednička ekipa. Potom su učenicima i učiteljicama Dunji Kufner i Olji Đurkas uručeni prigodni darovi. Uručene su slikovnice, društvena igra i ostali materijali kako bi učiteljice s učenicima mogle i poslije igrati igru te s učenicima provoditi aktivnosti vezane uz zaštitu od poplave.

Učenici su se najviše razveselili lutkici Hrvoju. Kornjača Hrvoje je glavni lik edukativnih slikovnica.

„Život uz rijeku - Poplave“, „Voda izvor života - Zaštita voda“ te „Voda i čovjek - Korištenje voda“ tri su edukativne slikovnice o kornjači Hrvoju osmišljene i izdane u razdoblju od 2013. do 2016. godine. Slikovnice educiraju djecu o vodama i njihovom očuvanju, a glavni lik Hrvoje predstavlja strogo zaštićenu životinjsku vrstu, riječnu kornjaču.

Tri slikovnice za koje je tekst napisala Marija Vizner zajedno su izdane u 11 000 primjeraka, a više od 130 prezentacija slikovnica i predstava o Hrvoju u posljednje su dvije godine educirale gotovo 9 000 djece.

Na kraju radionice smo zaključili kako su ovakve edukacije nužne , jer je stanovništvo u područjima pojačanog rizika od poplava direktno izloženo posljedicama i štetama od poplava.

Stoga je važno provoditi preventivne mjere samozaštite kako bi se posljedice mogućih poplava svele na minimum.

 

                             Napisala: Dunja Kufner, učiteljica, izvrsna savjetnica

 

 

 


Osnovna škola Kneževi Vinogradi