“Nije dovoljno samo živjeti!” – reče leptir, “Potrebno je imati malo sunca, malo slobode i malo cvijeća!”
Hans Christian Andersen
Svake godine 28. svibnja obilježavamo Svjetski dan leptira, posvećen ovim šarenim i krhkim bićima koja su kroz povijest inspirirala umjetnike, pjesnike, biologe i brojne zaljubljenike u prirodu. Ovaj dan nije samo prilika da se divimo njihovoj ljepoti, već i da se prisjetimo važnosti očuvanja njihovih staništa i uloge koju leptiri imaju u ekosustavima diljem svijeta.
Leptiri su među najomiljenijim i najprepoznatljivijim insektima na svijetu. Njihova raznobojna krila i forme čine ih simbolima ljepote, slobode i preobrazbe. U svijetu je poznato više od 20.000 vrsta, od kojih mnoge imaju važnu ulogu u oprašivanju biljaka i održavanju ravnoteže prirodnih sustava.
Svjetski dan leptira podsjeća nas na to da mnogim vrstama leptira danas prijeti izumiranje zbog gubitka staništa, klimatskih promjena, uporabe pesticida i zagađenja okoliša. Leptiri su, poput pčela, indikatori zdravlja okoliša – njihovo nestajanje znak je da se prirodni sustavi narušavaju.
Tijekom tjedan dana učenici su na kreativan i zabavan način sa svojim učiteljicama obilježili dan leptira.
Učenici prvog razreda sa svojom su učiteljicom Dunjom Kufner tijekom tjedan dana napravili cijeli niz aktivnosti.
Tjedan su započeli na Satu razrednika. Pogledali su prezentaciju o leptirima u kojoj su se upoznali s važnosti leptira u ekosustavima staništa. Saznali su sve o preobrazbi leptira kao i o njegovoj građi tijela.
Potom su na satu Likovne kulture izradili leptire od papira, drvenih bojica, papirnate slamke i drvenog štapića. Izrađene štapne lutke poslužile su na satu Malih prirodoslovaca za izvedbu igrokaza „ Dva leptira“.
Dodatna skupina Prirode i društva Mali prirodoslovci sudjelovala je na radionici povodom obilježavanja Svjetskog dana leptira u JU PP Kopački rit.
Cilj radionice bio je upoznati djecu s ulogom leptira u prirodi – jer osim što su simbol ljepote i krhkosti, leptiri su i važni oprašivači, odmah nakon pčela.
Radionicu je vodila Sonja Kučera koja je na vrlo zanimljiv i zabavan način učenike upoznala s metamorfozom leptira kroz priču u pokretu, Učenici su mogli saznati koje boje vide leptiri, koja je razlika između mužjaka i ženke leptira te koji je leptir zaštićen na području Parka.
Saznali su kako znanstvenici vrše monitoring i kako prate populaciju leptira, ali i drugih životinja u Parku. Svaki učenik je nacrtao leptira te su nastali prekrasni radovi koji su složeni u izložbu.
Edukacija je završila igrom i zabavom te okrepljenjem uz sok, kekse i sladoled.
Dogovorili smo nastavak suradnje sljedeće školske godine.
Edukacija povodom Svjetskog dana leptira; https://www.facebook.com/share/p/17vZVZxXvF/
Polaznici izvannastavne skupine Zabavna znanost na satu su izradili eksperimente. U prvom eksperimentu „OD GUSJENICE DO LEPTIRA“učenici suna balonu nacrtali leptira. Zatim su u bočicu nasipali ocat, a u balon su stavili sodu bikarbonu. Nakon što su balon fiksirali na otvor boce, promatrali su promjene. Djelovanjem plina, ugljikovog dioksida, balon se napuhnuo i povećao crtež leptira.
U pokusu „KRILA LEPTIRA“ učenici su izrezali tijelo leptira od kolaž papira te od sloja salvete. Zatim su napuhali balon i protrljali ga po kosi ili majici. Stavili su balon iznad leptira i promatrali „čaroban let“.
Na kraju su odigrali kviz znanja o leptirima.
Učenici drugog razreda sa svojom su učiteljicom Mihaelom Kikić proučili životni ciklus leptira te su ga i prikazali na kreativan i maštovit način. Razgibali su se odigravši vježbu „Leptir“. Opisali su leptire, a potom su ih naslikali akvarelom, flomasterima i lišćem.
Treći razred i učiteljica Marija Banović napravili su aktivnost za opuštanje i poslušali priču: „LEPTIR SREĆE“.
Priče za laku noć LEPTIR SREĆE (Gasi svjetlo!)
Zatim su nacrtali svoje leptire i napisali nešto o njima.
Učiteljica Kristina Čičak sa svojim je četvrtašima na kreativan i zanimljiv način prikazala metamorfozu leptira. Učenici su se poslužili 3D prikazom metamorfoze te su na vrlo zabavan način izradili interaktivne igračke koje su im poslužile pri ponavljanju i usustavljivanju gradiva Prirode i društva.
Učenici su povezali strani jezik s učenjem o preobrazbi leptira te su pogledali video uradak na temu preobrazbe leptira na engleskom jeziku.
Metamorphosis: Caterpillar to Butterfly for Children – FreeSchool
Na satu Njemačkoj jezika učiteljica Kristijana Rebrina s učenicima prvog razreda je obradila priču Erica Carlea „Vrlo gladna gusjenica“.
Nakon razgovora o priči učenici su napravili crteže na kojima su prikazali tijek događaja u priči. Izrezali su gusjenice, crtali dijelove priče te su na kraju nastali crteži u obliku stripa.
Leptiri igraju važnu ulogu u oprašivanju cvijeća, posebno cvjetova koji imaju snažan miris, crvene su ili žute boje i stvaraju veliku količinu nektara. Nektar je važna komponenta leptirove prehrane.
Poput pčela, pelud se skuplja na tijelu leptira dok se hrani nektarom cvijeta. Kako leptir prelazi na novi cvijet, on nosi pelud sa sobom.
Ako želite pomoći zaštiti leptira posadite autohtone vrste bilja, ne koristite pesticide, napravite im stajalište u zaraslom djelu vrta i ondje postavite posudice s vodom.
Učiteljica Dunja Kufner