Datum objave: 24. rujna 2025.
Kategorija: Naslovnica

Ozon čuva nas – mi čuvajmo ozon

Međunarodni dan zaštite ozonskog sloja obilježava se 16. rujna, povodom 16. rujna 1987., kada je usvojen Montrealski protokol o tvarima koje oštećuju ozonski sloj. Ozonskim slojem naziva se sloj atmosfere (između 20 i 25 km visine) unutar kojeg je koncentracija plina ozona najveća. Ovaj je sloj izuzetno važan za život na Zemlji jer ga štiti od štetnog ultraljubičastog sunčevog zračenja. Svake godine izabire se i posebni slogan Međunarodnog dana zaštite ozonskog sloja kako bi se osvijestila naša uloga u očuvanju ovog važnog i istovremeno tako ranjivog dijela naše atmosfere.

Što je ozon i koja je njegova uloga u atmosferi?

Ozon je je prirodni plin plavičaste boje specifičnog karakterističnog mirisa, jako je oksidirajuće sredstvo i vrlo nestabilan. Ozon je oblik kisika čija se molekula sastoji od tri atoma kisika (O₃). Otkrio ga je 1840. njemačko-švicarski kemičar Christian Friedrich Schönbein, istražujući kisik nakon električnog pražnjenja, te ustanovio postojanje još jednog oblika kisika kojemu je dao ime ozon (grč. ozein – miris, smrad).

Drugi razred i učiteljica Dunja Kufner obilježili su Dan zaštite ozona tijekom jednog tjedna kroz brojne aktivnosti.

Na satu razrednika učenici su pogledali animirani film „Ozonski omotač”.
Zatim su razgovarali i odgovarali na pitanja o ozonskom omotaču: Što je ozonski omotač? Zašto je ozonski omotač važan? Što oštećuje ozonski omotač? Zašto su tvari poput freona i halona tako opasne? Kakve su posljedice za život ljudi i okoliš? Što mi kao pojedinci možemo učiniti za spas ozonskog omotača?

Dodatna skupina Mali prirodoslovci na svojim je satima razgovarala o Zemlji i svemiru te se pri tome služila modelom globusa i modelom planetarija.

Zajedno su osmislili stihove kojima su izrazili svoje mišljenje te ih iskoristili za prezentaciju projekta:

Čuvaj ozon, to je štit,
bez njega bi sunce moglo boljet’!
Bez freona, s puno znanja,
sačuvajmo mjesto stanovanja.

Kad ozon puca, sunce peče,
zato čuvaj prirodu – to nas liječi.

Naš ozon je krov od zlata,
ako ga čuvamo svi mi,
zdrava budućnost dolazi.

Daj prirodi malo snage,
nek’ ozelenimo sve staze i prage.

Učenici koji pohađaju izvannastavnu aktivnost Zabavna znanost na svojim su satima radili pokuse pomoću kojih su istraživali ozon, zaštitu ozona i načine kako se zaštititi od štetnog zračenja iz atmosfere i svemira.

U aktivnosti UV perlice: „Što nas štiti?” cilj je bio vidjeti da različite barijere smanjuju UV zračenje, kao što ozon štiti Zemlju.
U istraživanju su se koristile UV-osjetljive perlice, konac/guma, komadi tkanine (pamučna majica, traper), prozirna plastika, staklo, krema za sunčanje (SPF 30+), papirnate vrećice.
Učenici su izradili narukvice od UV perlica. Potom su izašli na sunce i promatrali boje perlica bez zaštite. Zatim su perlice prekrili različitim „štitovima”: tkaninom, plastikom, staklom, kapima kreme za sunčanje na prozirnoj foliji iznad perlica. Usporedili su koliko se boja pojača ili izblijedi. Za zaštitu od UV zračenja koristili su kape i nisu gledali izravno u sunce.

U aktivnosti Svjetiljka + cjedilo: „Rupa u ozonu” cilj je bio shvatiti ideju „rupa u ozonu” kao prorjeđivanje, a ne doslovnu rupu. Za to je bilo potrebno imati džepnu svjetiljku, cjedilo/kalup s rupicama i bijeli papir (list papira bez rupica). U zamračenoj učionici svjetiljkom su obasjali papir kroz cjedilo pa su se pojavile „točkice” (više „UV zraka” prolazi). Zatim su svjetiljku prekrili običnim papirom (gust „ozon”) – svjetlo je bilo prigušeno. Zaključili su da više rupica znači više svjetla prolazi. „Rupa” = tanji štit → više zračenja dopire do tla.

Sljedeća aktivnost bila je Mini-model atmosfere u slojevima. Cilj aktivnosti bio je naučiti gdje „živi” ozon (u stratosferi) u odnosu na nas. Za to je bio potreban sljedeći materijal: prozirna tegla ili cilindar, četiri trake papira različitih boja (tlo/troposfera/stratosfera/viši slojevi), flomasteri, naljepnice Sunca i O₃. Učenici su zalijepili trake kao „katove” u posudi. Potom su u stratosferu dodali naljepnice O₃ (ozonski štit). Kroz „katove” su nacrtali strelice Sunčevih zraka – neke su se apsorbirale u sloju O₃, jer je ozon najkorisniji u stratosferi, a ne „kod tla”.

Na kraju tjednih aktivnosti svi su učenici odigrali igru uloga.

Igra uloga: „Sunčeve zrake, Ozon i CFC-i”
Cilj je razumjeti da su CFC-i (plinovi nekih starih sprejeva i rashladnih uređaja) oštećivali ozonski sloj te da je svijet dogovorom ograničio njihovu upotrebu (Montrealski protokol).
Materijali potrebni za igru: kartice uloga (Sunčeva zraka, O₃, „CFC-plin”, Oblak-zaštitnik, Znanstvenik, Građanin).
Učenici se nalaze u kružnici, O₃ drži ruke i pravi „štit”. „Sunčeve zrake” pokušavaju proći; O₃ zaustavlja neke. „CFC” ulazi i razdvaja dvoje O₃ (ruke se kratko puste) – više zraka prolazi. „Znanstvenik i Građanin” uvode pravila (zamjena proizvoda, recikliranje, servis klima-uređaja) – štit se ponovno zatvara.

Učenicima se istaknulo da je zaštita od UV zraka jako važna, a pritom je potrebno slijediti određena pravila: prekriti tijelo odjećom, nositi kapu i naočale radi zaštite lica i očiju, mazati se kremom sa zaštitnim faktorom te boraviti u hladu i ne izlaziti iz kuće od 11 do 17 sati.

Učenici su potom izradili personalizirane platnene torbice s motivom Zemlje. Pri crtanju su se služili perivim flomasterima. Na roditeljskom sastanku projekt je predstavljen roditeljima uz prigodne stihove. Roditelji su donirali novac i dobrovoljnim prilogom kupili torbicu svoga djeteta. Dogovoreno je da se novac iskoristi za kupnju sjenila/zastora za prozore kako bi se štedjela energija, smanjilo zagrijavanje učionice i stvorila ugodnija atmosfera za učenje.

Trebamo zajedno djelovati odmah. Krenimo od svoga doma i obitelji. Potaknimo ukućane na odabir proizvoda neškodljivih za ozon, a stare hladnjake, klime i aparate za gašenje požara ne bacajmo u smeće nego odlažimo na mjesta namijenjena njihovu odlaganju kako bismo spriječili ispuštanje štetnih plinova u atmosferu i oštećenje ozonskog omotača.
Potrebno je potaknuti učenike na recikliranje i podsjetiti ih kako pravilno razvrstati otpad. Ponovnim recikliranjem štedimo energiju i resurse te ne zagađujemo okoliš.

Učinimo malo kako bismo sačuvali ozonski omotač!

FOTOGALERIJA


Učiteljica: Dunja Kufner

Pročitajte još

Suljošanka na Čvarakfestu u Karancu

Suljošanka na Čvarakfestu u Karancu

U subotu, 29. studenoga, u Karancu je održan tradicionalni Zimski vašar i Čvarakfest, poznati baranjski događaj koji svake godine privlači brojne posjetitelje iz cijele Hrvatske. Manifestaciju organiziraju Turistička zajednica Baranje i Udruga Čuvari starih...

Zlatni uspjeh naših Dabrova!

Zlatni uspjeh naših Dabrova!

Stigli su nam rezultati međunarodne inicijative Dabar!Naši su se učenici i ove godine svrstali među 10% najboljih u rješavanju zadataka računalnog razmišljanja. Čestitamo učenicima koji su za ovu prigodu dobili posebnu zlatnu diplomu! Leo Dušić, 2.g – kategorija...

Došašće – Advent

Došašće – Advent

Došašće je vrijeme pripreme za Božić. Učenici na satu katoličkoga vjeronauka bili su vrlo kreativni te su svojim crtežima dočarali simboliku Došašća, koje traje četiri nedjelje. Naučili su kako se i mi trebamo pripremati u vremenu Došašća: dobrim djelima, lijepim...

Skip to content