Međunarodni dan zaštite ozonskog sloja obilježava se 16. rujna, povodom 16. rujna 1987., kada je usvojen Montrealski protokol o tvarima koje oštećuju ozonski sloj. Ozonskim slojem naziva se sloj atmosfere (između 20 i 25 km visine) unutar kojeg je koncentracija plina ozona najveća. Ovaj je sloj izuzetno važan za život na Zemlji jer ga štiti od štetnog ultraljubičastog sunčevog zračenja. Svake godine izabire se i posebni slogan Međunarodnog dana zaštite ozonskog sloja kako bi se osvijestila naša uloga u očuvanju ovog važnog i istovremeno tako ranjivog dijela naše atmosfere.
Što je ozon i koja je njegova uloga u atmosferi?
Ozon je je prirodni plin plavičaste boje specifičnog karakterističnog mirisa, jako je oksidirajuće sredstvo i vrlo nestabilan. Ozon je oblik kisika čija se molekula sastoji od tri atoma kisika (O₃). Otkrio ga je 1840. njemačko-švicarski kemičar Christian Friedrich Schönbein, istražujući kisik nakon električnog pražnjenja, te ustanovio postojanje još jednog oblika kisika kojemu je dao ime ozon (grč. ozein – miris, smrad).
Drugi razred i učiteljica Dunja Kufner obilježili su Dan zaštite ozona tijekom jednog tjedna kroz brojne aktivnosti.
Na satu razrednika učenici su pogledali animirani film „Ozonski omotač”.
Zatim su razgovarali i odgovarali na pitanja o ozonskom omotaču: Što je ozonski omotač? Zašto je ozonski omotač važan? Što oštećuje ozonski omotač? Zašto su tvari poput freona i halona tako opasne? Kakve su posljedice za život ljudi i okoliš? Što mi kao pojedinci možemo učiniti za spas ozonskog omotača?
Dodatna skupina Mali prirodoslovci na svojim je satima razgovarala o Zemlji i svemiru te se pri tome služila modelom globusa i modelom planetarija.
Zajedno su osmislili stihove kojima su izrazili svoje mišljenje te ih iskoristili za prezentaciju projekta:
Čuvaj ozon, to je štit,
bez njega bi sunce moglo boljet’!
Bez freona, s puno znanja,
sačuvajmo mjesto stanovanja.
Kad ozon puca, sunce peče,
zato čuvaj prirodu – to nas liječi.
Naš ozon je krov od zlata,
ako ga čuvamo svi mi,
zdrava budućnost dolazi.
Daj prirodi malo snage,
nek’ ozelenimo sve staze i prage.
Učenici koji pohađaju izvannastavnu aktivnost Zabavna znanost na svojim su satima radili pokuse pomoću kojih su istraživali ozon, zaštitu ozona i načine kako se zaštititi od štetnog zračenja iz atmosfere i svemira.
U aktivnosti UV perlice: „Što nas štiti?” cilj je bio vidjeti da različite barijere smanjuju UV zračenje, kao što ozon štiti Zemlju.
U istraživanju su se koristile UV-osjetljive perlice, konac/guma, komadi tkanine (pamučna majica, traper), prozirna plastika, staklo, krema za sunčanje (SPF 30+), papirnate vrećice.
Učenici su izradili narukvice od UV perlica. Potom su izašli na sunce i promatrali boje perlica bez zaštite. Zatim su perlice prekrili različitim „štitovima”: tkaninom, plastikom, staklom, kapima kreme za sunčanje na prozirnoj foliji iznad perlica. Usporedili su koliko se boja pojača ili izblijedi. Za zaštitu od UV zračenja koristili su kape i nisu gledali izravno u sunce.
U aktivnosti Svjetiljka + cjedilo: „Rupa u ozonu” cilj je bio shvatiti ideju „rupa u ozonu” kao prorjeđivanje, a ne doslovnu rupu. Za to je bilo potrebno imati džepnu svjetiljku, cjedilo/kalup s rupicama i bijeli papir (list papira bez rupica). U zamračenoj učionici svjetiljkom su obasjali papir kroz cjedilo pa su se pojavile „točkice” (više „UV zraka” prolazi). Zatim su svjetiljku prekrili običnim papirom (gust „ozon”) – svjetlo je bilo prigušeno. Zaključili su da više rupica znači više svjetla prolazi. „Rupa” = tanji štit → više zračenja dopire do tla.
Sljedeća aktivnost bila je Mini-model atmosfere u slojevima. Cilj aktivnosti bio je naučiti gdje „živi” ozon (u stratosferi) u odnosu na nas. Za to je bio potreban sljedeći materijal: prozirna tegla ili cilindar, četiri trake papira različitih boja (tlo/troposfera/stratosfera/viši slojevi), flomasteri, naljepnice Sunca i O₃. Učenici su zalijepili trake kao „katove” u posudi. Potom su u stratosferu dodali naljepnice O₃ (ozonski štit). Kroz „katove” su nacrtali strelice Sunčevih zraka – neke su se apsorbirale u sloju O₃, jer je ozon najkorisniji u stratosferi, a ne „kod tla”.
Na kraju tjednih aktivnosti svi su učenici odigrali igru uloga.
Igra uloga: „Sunčeve zrake, Ozon i CFC-i”
Cilj je razumjeti da su CFC-i (plinovi nekih starih sprejeva i rashladnih uređaja) oštećivali ozonski sloj te da je svijet dogovorom ograničio njihovu upotrebu (Montrealski protokol).
Materijali potrebni za igru: kartice uloga (Sunčeva zraka, O₃, „CFC-plin”, Oblak-zaštitnik, Znanstvenik, Građanin).
Učenici se nalaze u kružnici, O₃ drži ruke i pravi „štit”. „Sunčeve zrake” pokušavaju proći; O₃ zaustavlja neke. „CFC” ulazi i razdvaja dvoje O₃ (ruke se kratko puste) – više zraka prolazi. „Znanstvenik i Građanin” uvode pravila (zamjena proizvoda, recikliranje, servis klima-uređaja) – štit se ponovno zatvara.
Učenicima se istaknulo da je zaštita od UV zraka jako važna, a pritom je potrebno slijediti određena pravila: prekriti tijelo odjećom, nositi kapu i naočale radi zaštite lica i očiju, mazati se kremom sa zaštitnim faktorom te boraviti u hladu i ne izlaziti iz kuće od 11 do 17 sati.
Učenici su potom izradili personalizirane platnene torbice s motivom Zemlje. Pri crtanju su se služili perivim flomasterima. Na roditeljskom sastanku projekt je predstavljen roditeljima uz prigodne stihove. Roditelji su donirali novac i dobrovoljnim prilogom kupili torbicu svoga djeteta. Dogovoreno je da se novac iskoristi za kupnju sjenila/zastora za prozore kako bi se štedjela energija, smanjilo zagrijavanje učionice i stvorila ugodnija atmosfera za učenje.
Trebamo zajedno djelovati odmah. Krenimo od svoga doma i obitelji. Potaknimo ukućane na odabir proizvoda neškodljivih za ozon, a stare hladnjake, klime i aparate za gašenje požara ne bacajmo u smeće nego odlažimo na mjesta namijenjena njihovu odlaganju kako bismo spriječili ispuštanje štetnih plinova u atmosferu i oštećenje ozonskog omotača.
Potrebno je potaknuti učenike na recikliranje i podsjetiti ih kako pravilno razvrstati otpad. Ponovnim recikliranjem štedimo energiju i resurse te ne zagađujemo okoliš.
Učinimo malo kako bismo sačuvali ozonski omotač!
Učiteljica: Dunja Kufner